В автомобилния свят всичко ново се разглежда под лупа и с особен интерес. Електрическите автомобили започнаха да променят значително автомобилната индустрия и пазара, предлагайки една различни алтернатива на конвенционалните автомобили, задвижвани чрез горене на бензин, дизел или газ.
Но докога тази промяна ще бъде само част от общия пейзаж и ще го промени ли окончателно, извеждайки на заден план обикновените возила? Ето какво казват европейските експерти по въпроса.
Неизбежна ли е промяната от конвенционални към електрически автомобили
Производителите на автомобили се ориентират към производството на електрически коли, което може да доведе до завладяване на ¼ от пазара до 2035 г. (САЩ). В тази обстановка обаче, само 13% от МПС-тата на пътя ще бъдат електрически, тъй като по-старите автомобили ще продължат да се използват. Техният живот може да достигне и до над 20 г., което не бива да се пренебрегва при изследване на бъдещите тенденции.
Много хора ще продължат да не могат да си позволят да направят първоначална по-голяма инвестиция, тъй като, макар и по-икономични занапред, покупката на електрически коли си остава доста по-скъпо удоволствие, което не всеки купувач може да си позволи.
Дори през 2050 г., когато някои експерти предвиждат, че електрическите возила ще съставляват 60% от новите продажби, по-голямата част от МПС-тата по пътищата ще продължат да са конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене. Просто ще отнеме много време, докато всички превозни средства, работещи на гориво, достигнат до края на експлоатационния си живот и бъдат предадени за скрап.
Какво прави ЕС за преминаване от конвенционални към електрически возила
Различни европейски страни вече предприемат значителни стъпки за ускоряване на прехода към електрически автомобили. ЕС си поставя доста амбициозни цели за намаляване на емисиите и насърчава държавите-членки да приведат своите политики, в съответствие с тези цели.
Една от ключовите инициативи е въплътена в стандартите на ЕС за емисии за автомобилните производители, които целят насърчаването на производството на повече задвижвани на ток коли, които отговарят на еко разпоредбите.
Друга мярка е предвиждането на нови ресурси за инвестиция в изграждането на необходимата мрежа от зарядни станции, чиято достъпност да превърне електрическите возила в по-убедително, удобно и практично средство за придвижване.
Някои правителства предоставят финансови стимули и помощи за покупката на електрическа кола. Други намаляват пътните данъци за такива и ги освобождават от определени такси (например за паркинг).
Други правителства поемат по пътя към електрификация на собствените си автопаркове, с цел намаляване на емисиите. Стартират се информационни кампании относно предимствата от използването на електрически автомобил и се отделят все повече публични средства за насърчаване на иновациите в производството на такива.