Забрана стари коли

Законът за нискоемисионни зони в големите градове се обсъжда от известно време, но доскоро въвеждането му беше отлагано. От края на 2022-ра година обаче, той вече е факт.

Нискоемисионните зони са една от близо 100 мерки за подобряването на качеството на въздуха в големите градове, предложени от Съвета за екологично развитие.

Нивата на замърсяване на въздуха са най-високи именно в големите градове, особено в столицата. През 2020-та и 2021-ва, столицата на България се нареди сред градовете с един от най-мръсните въздушни маси в Европа. Поради тази причина там вече е забранено навлизането на автомобили с еко стандарт от категория Евро 1 и Евро 2. Подобен вид замърсяване има систематичен ефект над здравето на хората, като цялостно ги предпоставя пред потенциални здравословни проблеми, астма, белодробна недостатъчност и много други.

В следващи години се предвижда и забрана за автомобили от втора и трета Евро категория. С въвеждането на мерките се очаква, че до 2027 качеството на въздуха ще се подобри с 90%.

Кой е засегнат от забраната за стари коли в центъра

Законът определя две нискоемисионни зони. Първата е ограничена от булевардите „Патриарх Евтимий“, „Опълченска“, „Сливница“ и „Скобелев“ и е наречена „Малък ринг“. В нея не се допуска навлизането на автомобили без еко стандарт или с такъв от категория 1 и 2.

Към еко стандарт Евро 1 и 2 спадат автомобили на бензин, произведени преди 1996, и такива на дизел, произведени преди 2002.

Единствените хора, незасегнати от забраната, са живущите на територията на Малкия ринг, както и хората, които имат разрешително за преференциално паркиране.

Втората нискоемисионна зона, „Големия ринг“, се очаква да бъде въведена през 2025. Тя обхваща зоната, оградена от булевардите „Сливница“, „Ситняково“, „Данаил Николаев“, „И. Е. Гешов“ и „Константин Величков“.

Как ще се следи спазването на закона

На автомобилите вече следва да бъдат поставяни екостикери, които обозначават тяхната категория. Те ще бъдат засичани с камери при навлизане в нискоемисионната зона и съответно при неспазване на наредбите ще бъдат налагани санкции.

Спазването на ограниченията ще се следи чрез полагане на стикери за еко нивото на самия автомобил, както и чрез вече наличните пътни камери на главните булеварди в страната.

Как да постъпим със стария си автомобил

Наредбата за нискоемисионните зони е въведена с цел да подобри качеството на живот на жителите. Ето защо, най-доброто решение е да се снабдите с автомобил, който отговаря на екологичните изисквания.

Вероятно бихте се затруднили да намерите купувач за стария автомобил, при положение, че тенденцията е гражданите да се ориентират към екологичните варианти. Все пак има начин да спечелите пари от автомобила като го предадете за скрап. По този начин допълнително допринасяте към опазването на околната среда, тъй като материалите биват рециклирани и вложени в изработката на нови продукти.

Така намаляват и вредните емисии от производството на нови материали, което е още една стъпка към подобряване на качеството на въздуха.

Иван Владимиров

Иван Владимиров е автор на блога на KolaZaSkrap.bg, лидер в рециклирането. От ранна детска възраст развива интерес към автомобили, което го води до професионално развитие в автомобилното инженерство. Иван привлича широка аудитория с уникалния си поглед върху автомобилната индустрия и се утвърждава като авторитет в своята ниша. Целта му е да разяснява тънкостите в сферата и да променя начина, по който хората разбират и ценят своите коли.

Оценка: 4.56 / 5 (93 мнения)