Стари дизелови автомобили

В началото на тази година ЕС прие забрана за продажба на нови бензинови и дизелови коли след 2035 г. От влизането на регулацията в сила МПС-тата, които излизат на пазара трябва да оперират на други горива.

Това няма да повлияе върху вече притежаващите дизелови возила собственици, но ще донесе до масово изменение на пазара занапред.

Още преди приемането на тази забрана, обаче, в много европейски страни вече се прилагат ограничения по отношение на дизеловите автомобили. В челните редици са Германия, Франция и Италия, които забраняват движението на дизелови МПС-та, най-често отговарящи на стандарт под Евро 6, заедно с ограничаване и бензинови автомобили под определени европейски стандарти.

Целите, които се гонят с двата подхода са сходни и днешната статия е посветена именно на тяхното разглеждане.

Какво стои зад забраните на дизеловите автомобили в Европа

Крайната глобална цел е постигането на климатична неутралност на Европа до 2050 г, а подобни забрани се явяват част от предприетите мерки за привеждане на транспортния сектор в съответствие с тези намерения. До 2030 г. се цели постигането на междинни резултати за намаляване на емисиите с 55% за леките автомобили и 50% за микробусите.

Регламентът, гласуван с 340 гласа „за“ в Европейския Парламент насърчава производството на превозни средства с нулеви и ниски емисии и съдържа амбициозно преразглеждане на целите за 2030 г. и цел за нулеви емисии за 2035 г.

Това дава яснота на автомобилните индустрии в държавите членки да стимулират иновациите и инвестициите за производство на МПС-та.

Само автомобилният транспорт в ЕС генерира около 1/5 част от емисиите на въглероден диоксид и според данни на Европейската агенция по околната среда, средните емисии на новите леки автомобили, регистрирани в Европа възлизат на 107,5 гр. CO2 на км през 2020г.

Мотивите зад ограничението на движението на дизеловите автомобили е да се редуцират общите стойности на емисиите на азотен диоксид, така че те да паднат под граничните 40 мкг на куб. м, определени от ЕС.

Как ще повлияе промяната върху обикновения потребител

Няколко европейски страни вече търсят начини за преодоляване забраната за производство на дизелови коли като предложат алтернативни синтетични горива, които нямат същите емисионни стойности.

Целта е да не се повлияе отрицателно върху крайния потребител, който ще трябва да се отърве от старата си кола и ще има възможността да закупува единствено електрически автомобили, които със сигурност ще бъдат по-скъпа инвестиция.

Основната тревожност е за пазара на автомобили втора ръка – той ще трябва тепърва да се формира в сегмента с електрически автомобили, а това означава, че потребителите с най-компактни бюджети ще трябва да почакат, за да закупят возило на по-ниска цена.

Иван Владимиров

Иван Владимиров е автор на блога на KolaZaSkrap.bg, лидер в рециклирането. От ранна детска възраст развива интерес към автомобили, което го води до професионално развитие в автомобилното инженерство. Иван привлича широка аудитория с уникалния си поглед върху автомобилната индустрия и се утвърждава като авторитет в своята ниша. Целта му е да разяснява тънкостите в сферата и да променя начина, по който хората разбират и ценят своите коли.

Оценка: 4.55 / 5 (109 мнения)